بصورت فی البداهه نوشته شده و ناقص
چالش1 :
تخصیص بیش از 50%اعتبارات ملی توانبخشی به یارانه مراكز غیر دولتی كه در كل به حدود 7% درصد ازمعلولان خدمات نگهداری شبانه روزی و روزانه میدهند.
پیشنهاد 1:
یارانه پرداختی بهمراكز خصوصا شبانه روزیها به خانواده توانخواهان اختصاص یابد و خود خانواده مختارباشد كه از خدمات مركز شبانه روزی استفاده بكند یا خیر ( پیش بینی میشود حدود 70درصد از ظرفیت های مراكز شبانه روزی خالی گردد) . و برای مراكز روزانه نیز در جهتافزایش كیفیت آموزشی و حرفه ای ، یارانه ها به خانواده تعلق گیرد و خانواده بهمركز پرداخت نماید كه تاثیر بسزایی در افزایش كیفیت خدمات ، و حفظ شان كرامتتوانخواهان دارد.
***
چالش 2:
عدم وجود ت مدون وسیستم مددكاری علمی و پیگیری نیازهای بیان نشده توانخواهان با عنایت به بازنشستهشدن اكثر مددكاران و عدم امكان جایگزینی پرسنل مربوطه
پیشنهاد 2:
تدوین استراتژی علمیمددكاری با عنایت به فاكتورهای محیطی طبقه بندی بین المللی ناتوانی (ICF) و پویا سازی ارائه خدمات مددكاریعلمی و هدفمند به بخش خصوصی در راستای توانمندسازی جامعه هدف
***
چالش 3:
وجود دفتری بنامتوانبخشی مبتنی بر جامعه CBR و موازی كاری با كلیه دفاتر و حوزه های توانبخشی
پیشنهاد 3:
CBR یك استراتژی ارائه خدمات توانبخشی است كه تهای آن باید در كلیه حوزه های توانبخشی جاری و ساری باشد نه اینكه تشكیلات مستقلدر یكی از دفاتر توانبخشی باشد
***
چالش 4:
عدم ت هدفدار درادامه تحصیل توانخواهان فارغ از تعیین نوع رشته های مورد نیاز ، كه صرفا منجر بهافزایش توانخواهان دارای مدرك فارغ از هر گونه كاربردی در راستای توانمندسازیمعلول میگردد و با تامین شهریه آن از طرف سازمان ، منجر به هدر رفت منابع می باشد.
پیشنهاد4:
نیاز سنجی كاربردی بودنرشته های تحصیلی كه مورد استفادهمعلولان در راستای اشتغال و توانمندسازیشان باشد از طرف سازمان صورت گیرد و نسبتبه تامین شهریه های آن اقدام گردد ( هزینه كرد هدفمند)
***
چالش5:
چارت تشكیلاتی دفاترحوزه توانبخشی مبتنی بر مراكز توانبخشی ( چالش 1 ) است بطوریكه از سه دفترتوانبخشی یك دفتر مربوط به مراكز شبانه روزی ، یك دفتر مربوط به مراكز روزانه ودفتر سوم مربوط به توانمندسازی است كه منجر به ت گذاری ناصحیح در تخصیصاعتبارات توانبخشی میگردد.
پیشنهاد5:
اصلاح چارت تشكیلاتی برمبنای گروههای معلولیت و تعیین اولویت و خط مشی ها برای گروههای مختلفمعلولیت بر مبنای تخصصی هر گروه ازمعلولیت( بعنوان مثال گروه معلولان نابینایان یا فاقد متولی مشخص در چارتفعلی می باشند.)
***
چالش6:
قوانین سلسله مراتبیغیر قابل انعطاف در كمیسیون ماده 26 برای برخورد با كلیه تخلف های مراکز فارغ ازنوع و شدت تخلف- بطوریكه مراحل برخورد با یك تخلف ساده از قبیل تهویه آشپزخانه یكمركز شبانه روزی با تخلف بزرگ از قبیلاهانت به مددجو ، كتك كاری و . به یكسان می باشد. ( تذكر كتبی شهرستان بمدت یكماه –اخطار اول شهرستان- اخطار اولكمیسیون ماده 26 و ) كه ناكارآمدی آن خصوصا برای تخلف های متعدد توسط یكمركز كه تخلف آنان از یك جنس نباشند به وضوح نمایان است
پیشنهاد6:
اصلاح قوانین موجود دربرخورد كمیسیون ماده 26 و ارائه اختیار به اعضای كمیسیون استان در اصلاح مواردتخلف
***
چالش7:
عدم نیاز به مراكزروزانه سالمندان و عدم كارایی ویزیت درمنزل با توجه به شواهد غیر علمی
پیشنهاد7:
ارائه پروپوزال و پژوهشعلمی در راستای اثر بخشی مراكز مذكور
***
چالش8:
ارجاعات غیر كارشناسیقوه قضاییه
پیشنهاد8:
جلسه هماهنگی با سرانقوه قضائیه
توانبخشی ,مراكز ,های ,كه ,یك ,تخلف ,شبانه روزی ,به مراكز ,در راستای ,فارغ از ,منجر به
درباره این سایت